Checklist: is jouw cookieverklaring AVG-ready?

Ook het huidige cookiebeleid moet plaatsmaken voor nieuwe wijzigingen! Het doel van de wijziging? Het vertrouwen in én de veiligheid van digitale diensten verhogen. Met onderstaande checklist ga je na wat de veranderingen en verplichtingen voor de cookieverklaring zijn.

Aandachtspunten cookieverklaring

  • Stukje bewustwording
    Cookies zijn kleine tekstbestanden die websites op jouw computer, tablet of mobiele telefoon plaatsen. Deze tekstbestanden zorgen ervoor dat informatie over jouw websitebezoek worden opgeslagen in de cookies. Informeer al je werknemers, collega’s, vrijwilligers en andere betrokkenen over het nieuwe cookiebeleid zodat iedereen op de hoogte is van de wijzigingen.


  • Toestemming
    Voordat de cookies op de website en/of webshop worden geplaatst moet er toestemming verkregen zijn. De ‘’keuzevakjes’’ voor de verschillende soorten cookies mogen niet langer vooraf worden aangevinkt. Denk aan cookies waarmee je individueel klikgedrag meet, cookies waarmee je meet hoe lang iemand op een pagina is, cookies waarmee je bezoekers laat reageren via social media en cookies om te mete of iemand een advertentie heeft gezien. Deze toestemming is 12 maanden geldig of tot de gebruiker deze intrekt. Daarna moet je weer opnieuw om toestemming vragen.

  • Makkelijk aanpassen
    Bezoekers moeten de cookie-instellingen op een eenvoudige manier kunnen vinden en aan kunnen passen. Dit geldt ook voor het aan- of afmelden voor de nieuwsbrief en het aanmaken of verwijderen van een online account.

  • Geen cookiewall
    De ''cookie wall'' mag vanaf 25 mei 2018 niet meer. Elke website moet functioneren ook als een bezoeker niet akkoord gaat met het plaatsen van cookies. Het plaatsen van een cookiewall is onder de nieuwe privacywet dan ook niet langer toegestaan. Ook een "standaardinstelling" met alle cookies al aangevinkt, is niet meer toegestaan. Gebruikers moeten zelf aan kunnen geven welke cookies hij of zij wil toestaan. 

  • Link
    Het is belangrijk dat er op je website een duidelijk link naar de cookieverklaring komt. Geef deze dan ook een geheel eigen pagina, een link in de footer én op elke plek waar je persoonsgegevens verzamelt.

  • Registreer de toestemming
    Je moet zorgen dat je de toestemming kunt bewijzen tot een periode van 5 jaar terug. Dit doe je door aan te tonen dat je de gebruiker op de juiste wijze informeerde. Ook moet je de specifieke toestemming van iedere gebruiker registreren of door aan te tonen dat je een sluitend systeem hebt waardoor de gebruiker altijd alleen geldige, geïnformeerde toestemming kan geven voor het plaatsen van de cookie.

  • Algemene uitleg cookies
    Veel websitebezoekers hebben geen idee wat cookies daadwerkelijk doen en waarom je ze wel of niet zou accepteren. Begin je cookieverklaring daarom met een korte uitleg over wat cookies zijn en waar ze toe dienen. De cookieverklaring is een prima manier om transparant te communiceren hoe je met persoonsgegevens omgaat. Vermijd dus: ellenlange zinnen, juridische termen of dubbele ontkenningen. 


  • Analyseren
    Analyseer welke cookies actief zijn op je website of webshop, welke cookies je doeleinden ondersteunen en welke cookies in relatie zijn met derde partijen. Hoe je dat doet?

    Firefox: Klik links in het menu op Firefox en ga vervolgens naar “Opties”. Of als je de werkbalk Menu hebt geactiveerd ga via Extra naar “Opties”. Klik vervolgens op het icoontje Privacy. Ga nu naar ‘individuele cookies verwijderen’ en je krijgt een lijst met cookies te zien. Als je je browse geschiedenis leeg hebt gemaakt zie je nu alleen je eigen de website en als je daarop klikt de cookies die jouw site gebruikt.

    Google Chrome: Ga rechtsboven naar het icoontje met de steeksleutel. Klik vervolgens in het venster op “Instellingen” en daarna onderaan de pagina onder Privacy op “geavanceerde instellingen weergeven”. Kies vervolgens “Instellingen voor inhoud” en dan op “Alle cookies en sitegegevens”. In het venster zal dan jouw website adres staan en als je hier op klikt verschijnen de cookies van jouw site.


  • Functioneel, analytisch of tracking?
    Nu je helder hebt wat voor cookies je website gebruikt, ga je ze verdelen in drie soorten cookies: functionele, analytische of tracking cookies. Functionele zijn nodig om de website te laten werken, analytische worden gebruikt om inzicht te krijgen in het gebruik van de website en tracking zijn cookies die gebruikt worden om surfgedrag van bezoekers vast te leggen. 


  • Doeleinden
    Veel sites kiezen er voor om te benadrukken waarom ze cookies gebruiken en wat de doeleinden zijn. Voorbeeld: er kan worden bijgehouden hoeveel bezoekers een bepaalde webpagina bezoeken, zodat je weet welke (onderdelen) van jouw website populair zijn.


  • Mogelijkheid tot opt-out
    Wanneer je niet aan de opt-in voldoet is het wel zo netjes om bezoekers zoveel mogelijk te informeren over de opt-out mogelijkheden. De meeste bedrijven verwijzen zodoende naar de mogelijkheid om cookies uit te schakelen in de webbrowser.