Een nieuw tijdperk voor narrowcasting

Op dit moment zijn er wereldwijd ruim 400 Digital Signage (narrowcasting) platformen en hier komen op dit moment iedere week minimaal 2 bij! Dit leidt tot een overweldigend aanbod waar door de bomen het bos niet meer wordt gezien. Een geruststellende gedachte zal zijn dat ca. 80% van de aangeboden functionaliteiten in praktisch ieder systeem aanwezig is. Het zal de komende jaren juist de kunst zijn om onderscheidend te zijn in de resterende 20%. Daarnaast is de trend reeds ingezet dat aanbieders zich meer gaan richten op "verticals" zoals hospitality, zorg, sport, toerisme enz.

De roep om een volgende stap in het narrowcasting landschap wordt alsmaar groter. Maar welke kant gaat het nu werkelijk op ? Wat zijn de technische mogelijkheden die ons in de nabije toekomst gaan helpen? En belangrijker nog, op welke manier kunnen doelstellingen beter behaald worden?

Narrowcasting business modellen

Om hier antwoord op te kunnen geven, is het belangrijk om onderscheid te maken in de diverse toepassingen van narrowcasting. In de markt zijn ruwweg twee business modellen die veelal worden toegepast. Daarbinnen zijn nog wat variaties mogelijk:
- Advertising model
- Private network model

Advertising model
De mislukte initiatieven zoals afgelopen maanden vaker in het nieuws kwamen, hebben vaak betrekking op een formule die gebaseerd is op advertentie-inkomsten vs. exploitatiekosten met daarbinnen nog de genoemde variaties. Neemt overigens niet weg dat er wereldwijd uiteraard heel veel goede en succesvolle projecten zijn uitgerold op deze manier. De aanschaf van hard- en software, in sommige gevallen de aanschaf van locaties (bijv. treinstations) en de periodieke kosten (beheer en onderhoud, contentproductie, dataverkeer etc.) moeten door advertentieinkomsten en opbrengsten van participerende contentpartners terugverdiend worden. Succes wordt simpelweg uitgedrukt in geld.

Private network model
In veel gevallen wordt narrowcasting ook gezien als een wezenlijk onderdeel van een communicatiestrategie van bedrijven, instellingen en merken. Hier worden dan ook bewust budgetten voor vrijgemaakt. Het beoordelen van het succes in dit model vertaalt zich in het behalen van doelstellingen op het gebied van merkbeleving, wachtverzachting, efficiënt contentbeheer en het stimuleren de interne communicatie binnen het bedrijf (óók stimuleren van een bestaand intranet middels tonen van headlines).

Narrowcasting doelstellingen

Voor beide varianten geldt dat er doelstellingen ten grondslag moeten liggen om te kunnen beoordelen of een narrowcasting platform goed functioneert. Voor het private network model geldt nog te vaak dat facilitaire afdelingen (ICT, inkoop) bepalen hoe het platform wordt ingericht en vanuit hieruit projecten opstarten. Het scherm en de beugel staan vaak centraal... Het is van belang altijd vanuit communicatiedoelstellingen te redeneren en de mensen erbij te betrekken die hier verantwoordelijk voor zijn. Zij zullen deze doelstellingen, beter dan wie dan ook binnen het bedrijf, goed kunnen verwoorden.

Meetbaarheid
De hedendaagse technologische ontwikkelingen maken het mogelijk om beeldschermen uit te rusten met hulpmiddelen om de meetbaarheid van narrowcastingtoepassingen te vergroten. In de content kunnen bijvoorbeeld QR-codes verwerkt worden, die verwijzen naar een unieke URL van een website. Het meten van het aantal hits op deze webpagina geeft een goed beeld van het aantal mensen dat het item heeft gelezen.

Schermen kunnen tegenwoordig ook uitgerust worden met camera's. Speciale software is in staat om in kaart te brengen hoeveel mensen op een bepaald moment naar het scherm hebben gekeken. Deze software kan zelfs met vrij hoge nauwkeurigheid het geslacht, de leeftijd en de stemming van de kijker meten. Er kunnen geen personen herkend worden, dus de privacy komt niet in het geding. Door dit soort kerngegevens te combineren met zgn. proof-of-play rapporten (op welk moment is welke boodschap getoond) ontstaat er een nauwkeurig beeld van de kijkcijfers.

2011 en verder...

Aanbieders van totaaloplossingen zijn zich steeds beter bewust van het feit dat men de mogelijkheid moet kunnen bieden om eenvoudig te kunnen communiceren met andere (open) platformen. De tijd dat systemen op zich zelf werken is voorbij, interactieve integratie van Social Media en andere vormen van actuele en realtime User Generated content is de orde van de dag en dit zal alleen maar toe gaan nemen. Ook het gebruik van de "cloud" en open webservices zal toenemen en bevordert de integratie van (kritische) bedrijfsprocessen in de totaaloplossing. Nieuwe technologische ontwikkelingen volgen elkaar bijna dagelijks op. Kinect, Google TV, 3D-TV en multi-touch zijn maar een greep uit deze mogelijkheden. Het begin van de technologische revolutie narrowcasting is eigenlijk nog maar net ingezet... En dat is een prettige gedachte ;-)

Cases
  • Persbureau Ameland
    Friesland College
    Wind Groep
    GGZ Friesland
  • Ambulancezorg Groningen
    Wordpress website voor Mavasol
    GGZ Friesland
  • Nij Smellinghe
    Friesland College
    Werktijd Uitzendburo
    Biddle
  • Holland webwinkel Magento webshop
    Smoeltjes
    PéPé Snackservice
  • Antonius Ziekenhuis
    Wagenborg
    Filtersbestellen Magento webshop
    Sportstad
  • Revalidatie Friesland
    Stenden Hogeschool
    Novema TV
    Rederij Doeksen
  • Limburgia
    Van Der Woude
    Benneboom.nl -  Magento 2 webshop
    Google Adwords Campagne voor Verkoopjetruck.nl
  • Kooi Security
    Nieuwe, moderne website voor ESBE
    Engie
    SMST
  • De Friese Wouden
    Hajé
    Succesvol extranet voor GGZ Friesland
  • Stichting DBF
    Nieuw websites Thomas Rap & Cargo Uitgeverijen
    Beregeningsspecilast Magento webshop
    Dam Beton sierbestrating Magento webshop
  • Online marketing voor SolidoMano
    Bibliotheek Kennemerwaard
    Kramp
  • Zalmkoerier.nl Magento 2 webshop
    NHL Hogeschool
    Balanza
    NHL Hogeschool
  • Vernieuwde website GGZ
    TsjechiëXperience -  Magento 2 webshop
    SmiLease
    Afûk
  • De Friese Wouden
    Intersport de Leeuw
    Adwords & Google Shopping voor De Boer Dental
  • Centrum voor Specialistische Farmacie
    ROC Friese Poort
    Almere College
    VCD
  • Wieke Wonen
    De Beier
    Mijneigenvlag.nl
    Beweging 3.0
  • OSG Singelland
    Koeplaats
    FC-Educatie
    Noorderpoortcollege
  • Bacardi Nederland
    Veilig Verkeer Nederland
    Olea Hof
    Nieuwe, moderne website voor Funderingstechniek Heeg