De trends van Direct Mail campagnes in 2017

Ondanks de opkomst van diverse nieuwe kanalen, denk aan Snapchat, Instagram, is e-mail nog steeds een interessant communicatiekanaal. Echter, door de opkomst van de sociale kanalen is het gebruik en nut van direct e-mail de afgelopen jaren wel veranderd. Heb jij daar al eens bij stil gestaan? Speak zet alle ontwikkelingen rondom direct mail op een rijtje voor jou. 

Smartphone vs Desktop

Een trend die toeneemt binnen e-mail verkeer is het gebruik van smartphones. Het overgrote deel van de Nederland geeft de voorkeur om zijn of haar email te bekijken via smartphones, onderweg of thuis op de bank. De verwachting is dat dit ook de komende jaren zal blijven toenemen.

Customer Journey

Commerciële e-mails hebben daarnaast ook aandeel in het aankoopproces van de klant. De afgelopen jaren is hierin een lichte stijging te zien. De consument gebruikt steeds vaker een email als aanleiding van zijn of haar Customer Journey. Het geeft vaak of een eerste aanzet tot een latere verkoop OF het geeft juist de laatste zet tot een directe aankoop.

Hierdoor is de verwachting dat e-mails een steeds prominentere rol in zullen nemen in e-commerce. Direct-mail is dus een uitstekend middel om in te zetten als marketingmiddel.

Overheid

Naast commerciële partijen, communiceert de overheid, als zeer vertrouwelijke partij, ook steeds meer via e-mail. E-mails hebben namelijk een hoge mate van toegankelijkheid voor gebruikers en daarom is het een efficiënte wijze van communiceren.

Ecommerce

Zoals in een eerder nieuwsartikel over smartphones en e-commerce is aangegeven, krijgen desktop/laptop steeds minder de voorkeur voor online aankopen. Dit is ook een zaak om rekening mee te houden met de direct-mail campagnes. De smartphones krijgen een steeds nadrukkelijkere rol in ons leven waardoor het van belang is dat ook e-mails (net als websites/webshops) responsive zijn.

Tijdstip

De laatste jaren is de voorkeur om in de avond tussen 19.00-21.00 de e-mails te lezen hetzelfde gebleven. Wat er wel veranderd is, is dat mensen de voorkeur geven aan Whatsapp als eerste medium in de ochtend. Waar voorheen de meeste mensen opstonden om direct hun mail te lezen.

Nieuwsbrief inschrijvingen

Daarnaast is iedere Nederlander gemiddeld ingeschreven op 1 tot 5 nieuwsbrieven. Vaak zijn dit nieuwsbrieven van dezelfde favoriete aanbiedersDe meeste nieuwsbrieven worden nog altijd geopend in de mailproviders Gmail en Hotmail. Zij zijn nog altijd marktleider wat betreft e-mail services.

Social Media

Door de diverse ontwikkelingen is de wereld van social media veel veranderd de afgelopen jaren. Dit heeft een enorme impact op het gedrag van mensen. Ondanks de razendsnelle ontwikkeling van social media kanalen blijft e-mail een zeer constant platform wat prima stand houdt tussen het grote geweld van de Social Media spelers.

Speak

Mocht je vragen hebben over hoe jouw direct-mail campagne ingericht kan worden, neem contact op met Speak en vraag naar de mogelijkheden!

Cases
  • Nieuw websites Thomas Rap & Cargo Uitgeverijen
    Magento webshop met kassa- en voorraadkoppeling  Steenwijk Schoenen
    Smoeltjes
    Vernieuwde website GGZ
  • Mokobouw
    Wordpress website voor Mavasol
  • Filtersbestellen Magento webshop
    Bacardi Nederland
    Biddle
    Sportstad
  • Solar Systemen
    Adwords & Google Shopping voor De Boer Dental
    De Beier
    Wagenborg
  • Google Adwords Campagne voor Verkoopjetruck.nl
    Magento webshop Misenta
    Veilig Verkeer Nederland
    Wind Groep
  • Online marketing voor SolidoMano
    Stenden Hogeschool
    Pansite Nederland Magento webshop
    Almere College
  • Bibliotheek Kennemerwaard
    Dam Beton sierbestrating Magento webshop
    Nij Smellinghe
    Balanza
  • Ambulancezorg Groningen
    NHL Hogeschool
    Van Der Woude
    Olea Hof
  • Holland webwinkel Magento webshop
    GGZ Friesland
    FC-Educatie
    Centrum voor Specialistische Farmacie
  • De Friese Wouden
    Hajé
    Engie
    Magento webshop Hout en Bouwmaterialen
  • Wieke Wonen
    Olea Hof
    Beweging 3.0
    Persbureau Ameland
  • SmiLease
    Kramp
    De Friese Wouden
    PéPé Snackservice
  • Antonius Ziekenhuis
    ROC Friese Poort
    Afûk
    Stichting DBF
  • Noorderpoortcollege
    Revalidatie Friesland
    Lely Consumables
  • OSG Singelland
    Novema TV
    GGZ Friesland
    VCD
  • Werktijd Uitzendburo
    Friesland College
    Beregeningsspecilast Magento webshop
  • Rederij Doeksen
    Mijneigenvlag.nl
    Intersport de Leeuw
    Limburgia
  • NHL Hogeschool