De trends van Direct Mail campagnes in 2017

Ondanks de opkomst van diverse nieuwe kanalen, denk aan Snapchat, Instagram, is e-mail nog steeds een interessant communicatiekanaal. Echter, door de opkomst van de sociale kanalen is het gebruik en nut van direct e-mail de afgelopen jaren wel veranderd. Heb jij daar al eens bij stil gestaan? Speak zet alle ontwikkelingen rondom direct mail op een rijtje voor jou. 

Smartphone vs Desktop

Een trend die toeneemt binnen e-mail verkeer is het gebruik van smartphones. Het overgrote deel van de Nederland geeft de voorkeur om zijn of haar email te bekijken via smartphones, onderweg of thuis op de bank. De verwachting is dat dit ook de komende jaren zal blijven toenemen.

Customer Journey

Commerciële e-mails hebben daarnaast ook aandeel in het aankoopproces van de klant. De afgelopen jaren is hierin een lichte stijging te zien. De consument gebruikt steeds vaker een email als aanleiding van zijn of haar Customer Journey. Het geeft vaak of een eerste aanzet tot een latere verkoop OF het geeft juist de laatste zet tot een directe aankoop.

Hierdoor is de verwachting dat e-mails een steeds prominentere rol in zullen nemen in e-commerce. Direct-mail is dus een uitstekend middel om in te zetten als marketingmiddel.

Overheid

Naast commerciële partijen, communiceert de overheid, als zeer vertrouwelijke partij, ook steeds meer via e-mail. E-mails hebben namelijk een hoge mate van toegankelijkheid voor gebruikers en daarom is het een efficiënte wijze van communiceren.

Ecommerce

Zoals in een eerder nieuwsartikel over smartphones en e-commerce is aangegeven, krijgen desktop/laptop steeds minder de voorkeur voor online aankopen. Dit is ook een zaak om rekening mee te houden met de direct-mail campagnes. De smartphones krijgen een steeds nadrukkelijkere rol in ons leven waardoor het van belang is dat ook e-mails (net als websites/webshops) responsive zijn.

Tijdstip

De laatste jaren is de voorkeur om in de avond tussen 19.00-21.00 de e-mails te lezen hetzelfde gebleven. Wat er wel veranderd is, is dat mensen de voorkeur geven aan Whatsapp als eerste medium in de ochtend. Waar voorheen de meeste mensen opstonden om direct hun mail te lezen.

Nieuwsbrief inschrijvingen

Daarnaast is iedere Nederlander gemiddeld ingeschreven op 1 tot 5 nieuwsbrieven. Vaak zijn dit nieuwsbrieven van dezelfde favoriete aanbiedersDe meeste nieuwsbrieven worden nog altijd geopend in de mailproviders Gmail en Hotmail. Zij zijn nog altijd marktleider wat betreft e-mail services.

Social Media

Door de diverse ontwikkelingen is de wereld van social media veel veranderd de afgelopen jaren. Dit heeft een enorme impact op het gedrag van mensen. Ondanks de razendsnelle ontwikkeling van social media kanalen blijft e-mail een zeer constant platform wat prima stand houdt tussen het grote geweld van de Social Media spelers.

Speak

Mocht je vragen hebben over hoe jouw direct-mail campagne ingericht kan worden, neem contact op met Speak en vraag naar de mogelijkheden!

Cases
  • Almere College
    Solar Systemen
    Ambulancezorg Groningen
    Stenden Hogeschool
  • Magento webshop met kassa- en voorraadkoppeling  Steenwijk Schoenen
    FC-Educatie
    Noorderpoortcollege
    NHL Hogeschool
  • De Beier
    De Friese Wouden
    Engie
    Adwords & Google Shopping voor De Boer Dental
  • Sportstad
    Nieuw websites Thomas Rap & Cargo Uitgeverijen
    Google Adwords Campagne voor Verkoopjetruck.nl
  • GGZ Friesland
    PéPé Snackservice
    Magento webshop Misenta
    Intersport de Leeuw
  • Kramp
    Holland webwinkel Magento webshop
    Stichting DBF
    NHL Hogeschool
  • Filtersbestellen Magento webshop
    Pansite Nederland Magento webshop
    Dam Beton sierbestrating Magento webshop
    OSG Singelland
  • Veilig Verkeer Nederland
    Smoeltjes
    Magento webshop Hout en Bouwmaterialen
    Wind Groep
  • Friesland College
    Beregeningsspecilast Magento webshop
    Revalidatie Friesland
    Mokobouw
  • Centrum voor Specialistische Farmacie
    Van Der Woude
    Rederij Doeksen
    Antonius Ziekenhuis
  • VCD
    Novema TV
    ROC Friese Poort
    Wagenborg
  • Balanza
    Olea Hof
    SmiLease
    Persbureau Ameland
  • Bacardi Nederland
    Wieke Wonen
    Biddle
    Limburgia
  • Hajé
  • Beweging 3.0
    Olea Hof
    Bibliotheek Kennemerwaard
    Mijneigenvlag.nl
  • Lely Consumables
    Nij Smellinghe
    GGZ Friesland
  • De Friese Wouden
    Werktijd Uitzendburo
    Afûk