Local SEO - verbeter jouw vindbaarheid in lokale zoekresultaten

De ontwikkelingen van zoekmachines staan niet stil, zo is het tegenwoordig al mogelijk om jouw SEO op lokaal niveau in te zetten. Voor veel ondernemingen zijn er nog genoeg mogelijkheden om hier optimaal van te profiteren.

Lokaal georiënteerde zoekmachines

Zoekopdrachten zijn tegenwoordig steeds meer lokaal georiënteerd en ook steeds vaker via smartphones. Mensen zoeken steeds vaker naar oplossing wanneer zij onderweg zijn in plaats van achter de desktop. Zoekmachines houden hier rekening mee te houden en zo de meest relevante resultaten te tonen.

Wat is Local SEO?

Lokale SEO zegt het al, de zoekopdrachten worden op lokaal niveau uitgevoerd, resultaten uit de buurt zullen hoger gerankt worden dan bedrijven aan de andere kant van het land. Neem als voorbeeld een persoon die opzoek is naar een organisatie uit Friesland die voor hem zijn online marketing kan inrichten. Speak zal dan hoger ranken in zoekmachines dan een concurrent uit Gelderland.

Tips voor lokale SEO

Lokale SEO is in vergelijking met de normale wijze van SEO niet anders. Jouw pagina kan lokaal ingericht worden middels een aantal manieren; content, techniek,  linkbuilding, Google My Business-pagina.

Rich snippets

Een uitbreiding op je content zijn rich snippets. Het zijn toevoegingen aan de standaard resultaten (een titel, URL en omschrijving) die zorgen voor een verrijkte zoekresultatenpagina. Hierdoor vallen de zoekresultaten meer op en zoekmachines krijgen meer inzicht in de content. Rich snippets voor lokale SEO hebben een aantal voorwaarden, inhoudelijk adviseren we rich snippets voorzien van van:

  • Adres gegevens
  • Telefoonnummer
  • Openingstijden

Techniek en Content

Mocht jouw organisatie bestaan uit meerdere locaties, dan is het verstandig dat er individuele landingspagina’s per vestigingen zijn. De pagina’s dienen ingericht te worden met unieke, relevante content en gebaseerd op de betreffende locatie.

Linkbuilding

Eveneens als “normale” SEO is het ook van belang om lokale SEO in te richten met backlinks. Het linken naar goede backlinks die passen bij je website en gefocust zijn op de plaats/provincie dragen bij aan de kwaliteit.

Google My Business-pagina

Google introduceerde een My Business omgeving met jouw contact gegevens. De My Business pagina laat een overzicht zien van de locatie, contact gegevens en openingstijden. Daarnaast wordt het ondersteund met een afbeelding van bijvoorbeeld het pand.

Onze verwachting is dat de lokale SEO belangrijker gaat worden dan dat het nu al is. Door slim in te spelen met lokale SEO zijn er in de praktijk genoeg kansen voor bedrijven. Benieuwd wat jou mogelijkheden zijn? Neem gerust contact op!