Bing Ads: een goede aanvulling op AdWords

Het marktaandeel Bing groeit, waar Bing in 2014 een marktaandeel had van nog geen 4%, is het inmiddels gestegen naar 9%. Welke invloed heeft de groei op de zoekmachinemarkt? Met het groeiende platform van Bing Ads kunnen er meer gebruikers gemakkelijker bereikt worden. Bing is namelijk de standaard zoekmachine voor diverse apparaten. Op iedere Windows computer wordt bijvoorbeeld standaard Bing geinstalleerd. 

Marktcijfers: Google AdWords vs Bing Ads

Afhankelijk van de branche is Bing Ads verkeer sterk gestegen. Waarin de ene branche een stijging heeft doorgemaakt van meer dan 160%, is er in een andere branche een kleine stijging geweest van 15-20%. Het volume van jou branche is ook te berekenen in Bing Ads via de tool Research Keywords. Bing biedt daarnaast nog veel meer functionaliteiten om het maximale uit de Bing Ads te halen.

Quality Impact Score

Deze score geeft het aantal vertoningen weer dat je kunt bereiken als je de kwaliteitsscore van een zoekterm verbeterd. Het geeft aan hoeveel bereik jij nog mist met je Bing Advertentie, door middel van een Keywords rapport  kan hiermee inzicht worden verkregen.

Auto-Import vanuit Google AdWords

Bing Ads is ervan bewust dat zij niet de grootste speler zijn, Google AdWords is over het algemeen het meest gebruikte platform. De combinatie Bing Ads en Google Adwords  wordt vaak gebruikt om zo doende een optimaal bereik te hebben. Door de functie auto-import is het mogelijk om alle campagnes, zoekwoorden en advertenties over te nemen van Google AdWords naar Bing Ads, hierdoor worden geen zoekwoorden vergeten en is het tijdbesparend. Door dagelijkse updates uit te voeren maakt Bing het mogelijk om de wijzigingen up to date te houden.

Image-extensions

Anders dan Google Adwords biedt Bing een image-extension aan. De 1e advertentie wordt weergegeven met deze extentie zodat het extra opvalt. Het resulteert in een advertentie met bijvoorbeeld het logo van de Speak.

Universal Event Tracking (UET)

De UET tag biedt de mogelijkheid om de conversies te meten en remaketing-lijsten aan te maken in Bing Ads. Met behulp van deze eerder verzamelde data is het mogelijk om ook Bing Ads campagnes te optimaliseren en bij te sturen. Bing Ads is helaas niet direct te koppelen met Google Analytics, hierdoor is het min of meer noodzakelijk om met de UET tag te werken voor Bing Ads. 

Automated rules

Net als Google AdWords is het mogelijk om automatisch regels aan te maken die het aansturen en optimaliseren vereenvoudigt. Het kan op diverse niveaus uitgevoerd worden, op campagne, advertentiegroep, advertentie en zoekwoordniveau. Onderbreken, biedingen verhogen of verlagen is binnen Bing net als Google geen enkel probleem. 

Aankomende updates

Door het groeiend marktaandeel is Bing continue bezig met nieuwe updates om gebruikers nog beter te bereiken. De verwachting is dat er de komende tijd diverse updates plaats gaan vinden.

  1. Labels; Met deze functie kunnen belangrijke gegevens eenvoudig worden gefilterd en gerapporteerd, een account wordt hierdoor vereenvoudigd.
  2. Custom Audiences; Het biedt de mogelijkheid specifieke doelgroepen te targeten die gebruikmaken van third-party data
  3. Simulair Audiences; Je doelgroep targeten die vergelijkbaar zijn aan je remarketing-doelgroep die je opbouwt met je UET-tag.
  4. In-Market Audiences; Je doelgroep op basis van interesses targeten waarvan Bing Ads verwacht dat ze conventeren.
  5. Bing Shopping, Het adverteren met productafbeeldingen. Het platform wordt hierdoor interessant voor e-commerce klanten.
  6. Dynamice Search Ads; Hiermee worden advertenties dynamisch gegenereerd op basis van website-content, hierdoor bepaald Bing de relevantie.
  7. Prijs-extensies, Het weergeven van prijzen onder producten of diensten bij advertenties.

 

 

Conclusie:

  • Bing is standaard op praktisch alle Windows computers
  • Bing groeit
  • Bing heeft/krijgt dezelfde functionaliteiten als Google AdWords
  • Werkt bijna net zo gebruikersvriendelijk als Google AdWords
  • Kan dus een verrijking zijn voor jouw online strategie! 
  • Ervaring: In Bing zijn (over het algemeen) minder concurrenten aanwezig, dus lagere advertentiekosten dan Google AdWords. Dat is gunstig!

Meer weten over Bing Ads?

Benieuwd wat jij uit je Bing Ads kan halen? Neem contact met ons op over de mogelijkheden!