SEO opfriscursus voor webbeheerders

Webbeheerders opgelet! De zomer is weer voorbij. Het is weer tijd om gas te geven op jouw campagnes. Voor het uitvoeren van een effectieve campagne is een zoekwoordenanalyse van cruciaal belang. Voor een zoekwoordanalyse hanteren we de volgende 5 fasen:

  1. Vinden
  2. Analyseren en selecteren
  3. Implementeren
  4. Optimaliseren
  5. Evalueren
  • zoekwoorden onderzoek

1. Zoekwoorden en onderwerpen vinden

Het ‘vinden’ van zoekwoorden en onderwerpen kan op meerdere manieren. Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur. Hieronder een aantal tools en tips die goed kunnen helpen bij het vinden van KeyWords/Zoekwoorden/Zoektermen. Let op: Dit is de meeste cruciale stap van het SEO! Neem er dus uitgebreid de tijd voor:

  • Google KeyWord planner
  • Google Trends 
  • Google Suggest (auto-aanvullen van zoekresultaten in Google)
  • Google Webmastertools (indien gekoppeld, aan Google Analytics) 
  • Google Analytics 

Maar lees vooral ook offline data:

  • Brochures
  • Persberichten
  • Productbrief
  • Vakbladen
  • etc. 

2. Analyseren en selecteren

Alvorens we de gevonden zoekwoorden nader gaan analyseren en selecteren, volgt een theoretische onderbouwing. Er zijn diverse typen zoekwoorden, ook hier zijn tal van theorieën over. In de praktijk onderscheiden we echter de volgende 3:

  • Topwoorden: AdWords (HOOG zoekvolume) 
  • Subwoorden: Google AdWords (gemiddeld zoekvolume) 
  • Long tail-woorden: Google AdWords campagnes Friesland (LAGER zoekvolume)

Zie onderstaande afbeelding ter illustratie: 

  • long tail seo zoekwoorden

Afhankelijk van je strategie kan je bepalen welke zoekwoorden interessant zijn voor jou! Check alvorens je de zoekwoorden selecteert nog de volgende checklist:

  • Zijn alle zoekwoorden goed gegroepeerd (op basis van zoekvolume of onderwerp)? 
  • Heb je alle juiste koppelwoorden al inzichtelijk (denk aan plaatsnamen, specificaties of overige kenmerken)?
  • Zijn alle conversiewoorden die van toepassing zijn ook al inzichtelijk (denk aan woorden als kopen, bestellen, aanvragen, downloaden, vergelijken)?
  • Synoniemen aanwezig van de gevonden zoekwoorden? 
  • Ook meer- en enkelvoudsvormen en/of verkleinwoorden toegevoegd?
  • Alle interessante zoekwoorden gecombineerd en gesorteerd? 
  • UITSLUITZOEKWOORDEN inzichtelijk (dit zijn woorden die absoluut niet interessant zijn bij jouw onderwerp)? 
  • zoekwoorden in browser titel en url

3. Toepassen van zoekwoorden in jouw website/shop

Campagnematig kun je de woorden prima gebruiken, zeker voor Google AdWords doeleinden. Voor SEO dien je echter terug te gaan naar de basis van jouw bedrijf, en als het goed is dus ook, de structuur van de website of webshop. Je doorloopt derhalve de volgende stappen:

  • Bepaal welke zoekwoorden in de structuur geplaatst moeten worden
  • Bepaal welke zoekwoorden in de titel, URL en metadescription terug moeten komen (zie bovenstaande afbeelding)
  • Bepaal welke zoekwoorden evt. in de vorm van landingspagina’s/detailpagina's/dienstenpagina's terug mogen komen
  • Bepaal welke zoekwoorden in de teksten van pagina’s verwerkt moeten worden
  • Bepaal welke zoekwoorden in een later stadium verwerkt worden.
  • Bepaal een gefaseerde implementatie (i.v.m. tussentijdse optimalisatie).

4. Optimaliseren SEO

Op basis van de bedrijfsdoelstellingen en SEO-prestaties, is het mogelijk om te analyseren wat de effecten zijn van jouw nieuwe zoekwoorden. Afhankelijk van deze uitkomsten kun je beslissen om tussentijds bij te sturen of op vastgestelde tijdstippen. Denk bijvoorbeeld aan meer aandacht voor een zoekwoord met een hoger conversiepercentage/opbrengst of geef meer aandacht aan zoekwoord dat onvoldoende presteert, of meer aandacht aan zoekwoorden die meer vertoningen en minder klikken hebben gepakt in zoekmachines. 

  • google analytics om te evalueren

5. Evalueren

Evalueer de inspanningen en resultaten ten opzichte van voor je zoekwoordenonderzoek en start eventueel het proces (vanaf fase 1 of 3) opnieuw. Rapporteer voor jezelf en collega's beknopt de uitkomsten en constateringen voor de toekomst. 

Meer weten over SEO of zoekwoordenanalyses?

Kom je er niet helemaal zelf uit? Of heb je vragen over bovenstaand artikel? Neem gerust contact met ons op! 

Cases
  • De Beier
    Google Adwords Campagne voor Verkoopjetruck.nl
    Friesland College
    Wagenborg
  • Nieuwe, moderne website voor ESBE
    Almere College
    VCD
  • Stichting DBF
    Nieuwe, moderne website voor Funderingstechniek Heeg
    Olea Hof
    Dam Beton sierbestrating Magento webshop
  • NHL Hogeschool
    ROC Friese Poort
    GGZ Friesland
    De Friese Wouden
  • Wieke Wonen
    Biddle
    Beweging 3.0
    TsjechiëXperience -  Magento 2 webshop
  • De Friese Wouden
    Sportstad
    Persbureau Ameland
    Online marketing voor SolidoMano
  • Adwords & Google Shopping voor De Boer Dental
    Engie
    Nij Smellinghe
    Rederij Doeksen
  • Ambulancezorg Groningen
    Afûk
    Zalmkoerier.nl Magento 2 webshop
    Wordpress website voor Mavasol
  • Stenden Hogeschool
    Werktijd Uitzendburo
    NHL Hogeschool
    Nieuw websites Thomas Rap & Cargo Uitgeverijen
  • Vernieuwde website GGZ
    SmiLease
    Koeplaats
  • Bacardi Nederland
    GGZ Friesland
    Intersport de Leeuw
    Kramp
  • PéPé Snackservice
    Smoeltjes
    SMST
  • Kooi Security
    Holland webwinkel Magento webshop
    Bibliotheek Kennemerwaard
    FC-Educatie
  • Revalidatie Friesland
    Van Der Woude
    Friesland College
    Centrum voor Specialistische Farmacie
  • OSG Singelland
    Hajé
    Wind Groep
  • Succesvol extranet voor GGZ Friesland
    Limburgia
    Novema TV
  • Mijneigenvlag.nl
    Beregeningsspecilast Magento webshop
    Filtersbestellen Magento webshop
    Antonius Ziekenhuis
  • Noorderpoortcollege
    Veilig Verkeer Nederland
    Balanza
    Benneboom.nl -  Magento 2 webshop