Nieuwsbrieven en feestdagen: de do's en don'ts op een rij

De decembermaand is een feest voor consumenten en retailers. Het is een periode vol met feestdagen, aanbiedingen en speciale acties. Voor veel ondernemers en ondernemingen is december dan ook hét moment om door middel van e-mailmarketing de sales te verhogen. Maar hoe doe je dat? Hoe val je als onderneming op tussen alle andere nieuwsbrieven in de inbox van jouw klanten? Bij Speak zetten we de belangrijkste do’s en don’ts voor een succesvolle digitale nieuwsbrief op een rij.

  • succesvolle-nieuwsbrief

1. Titels

De titel van je nieuwsbrief is het eerste wat de ontvangers krijgen te zien. Zorg er daarom voor dat deze opvallend en uitnodigend is om op te klikken.

Do:
Kies voor een korte, stevige en stellige titel. Beschrijf duidelijk de inhoud en geef aan wat het voordeel is voor de ontvanger: waarom moet de ontvanger deze nieuwsbrief openen?

Don't:
Lange, vragende titels. Vragende titels geven namelijk geen antwoord op vraag ‘what’s in it for me?’. Ontvangers moeten dan gissen naar de voordelen.
 

2. Afzender

Naast het onderwerp verschijnt de naam van de afzender in de inbox van de ontvanger. De juiste combinatie tussen een goede titel en een herkenbare afzender is daarom erg belangrijk. Het zorgt ervoor dat je mail met nieuwsbrief eerder wordt geopend, een hoger openingspercentage dus.

Do:
Gebruik een volledige naam van een (fictieve) medewerker/medewerkster. Vermeld ook altijd je bedrijfsnaam. Voeg voor de overzichtelijkheid een scheidingsteken (|) toe tussen de (fictieve)naam en de naam van je organisatie.

Don't:
Het gebruik van enkel je bedrijfsnaam of een ‘info@’ afzender. Ontvangers beschouwen je digitale nieuwsbrief in deze situaties niet als een uniek item. Bovendien vergroot een dergelijke afzender de kans dat je nieuwsbrief in de spambox terecht komt.
 

3. Stijl

Wanneer de ontvanger de nieuwsbrief eenmaal heeft geopend, is het belangrijk dat de stijl van de nieuwsbrief herkenbaar is. De lezer dient te herkennen wie je bent en waarover de nieuwsbrief gaat.

Do:
Besteed aandacht aan de lay out en werk met één of meerdere templates die gebaseerd zijn op je website. Plaats de knoppen, buttons en links die aanzetten tot actie duidelijk in beeld.

Don't:
Gebruik geen andere kleuren en kleurcombinaties dan die op je website. Plaats ook niet zoveel mogelijk knoppen, buttons en links die allemaal aanzetten tot actie. De nieuwsbrief wordt hier erg onoverzichtelijk van en lezers klikken minder snel op de actiegerichte knoppen, buttons en links.

  • Nieuwsbrief-tips

4. Tekst

Vanzelfsprekend moet de tekst in de nieuwsbrief informatie bevatten en uitnodigen om verder te klikken of te lezen. Maar zorg ervoor dat de tekst niet te lang wordt. Schrijf heldere, korte teksten.

Do:
Houd berichten kort en schrijf ‘teasers’ in plaats van teksten die een volledige uitleg bevatten. Vaak zijn enkele regels genoeg.

Don't:
Langdradige teksten die bol staan van de informatie. Hoe goed bedoeld het ook is, de meeste lezers hebben niet de tijd om dit allemaal te lezen. Werk tevens met zo weinig mogelijk links. Gebruik in plaats van links duidelijke buttons en knoppen.
 

5. Afbeeldingen

Veel mensen scannen nieuwsbrieven in plaats van deze aandachtig door te lezen. Zorg er daarom voor dat er een goede verhouding is tussen afbeelding en tekst. Overigens worden afbeeldingen door bepaalde e-mailclients (bijv. outlook) vaak niet direct getoond. Lezers dienen deze afbeelding dan eerst te downloaden.

Do:
Maak gebruik van sfeerbeelden en afbeeldingen en voorzie deze van duidelijke bijschriften. Kies ook altijd voor het juiste type: JPG, PNG of GIF.

Don't:
Grote afbeeldingen gebruiken met een hoge resolutie. Dit zorgt voor een slechte laadtijd. Kies er ook niet voor om je hele boodschap als afbeelding aan te bieden. Wanneer de afbeelding niet wordt weergegeven is je nieuwsbrief nauwelijks te begrijpen.
 

Nieuwsbrief successen

Bovenstaande tips leveren een positieve bijdrage aan het succes van je nieuwsbrief. Maar om te bepalen of je nieuwsbrief daadwerkelijk succesvol is, is het belangrijk om vooraf duidelijk vast te stellen wat je na het versturen van de nieuwsbrief wilt bereiken. Stel jezelf daarom voor het versturen van de nieuwsbrief de vraag: ‘Waarom ga ik deze nieuwsbrief versturen?’.
 

Speak

Wil je meer weten over de essentiële onderdelen van een succesvolle nieuwsbrief? En wil je meer informatie om meer leads, meer omzet en meer naamsbekendheid met e-mailmarketing te genereren? Neem vrijblijvend contact met ons op en ontdek jouw kansen om te groeien met e-mailmarketing.
 

Cases
  • SMST
    Bacardi Nederland
    Kramp
    NHL Hogeschool
  • Ambulancezorg Groningen
    Friesland College
    Wordpress website voor Mavasol
    Beweging 3.0
  • De Beier
    Centrum voor Specialistische Farmacie
    VCD
  • Beregeningsspecilast Magento webshop
    Bibliotheek Kennemerwaard
    Biddle
    Dam Beton sierbestrating Magento webshop
  • Nij Smellinghe
    ROC Friese Poort
    Noorderpoortcollege
    NHL Hogeschool
  • GGZ Friesland
    Werktijd Uitzendburo
    Intersport de Leeuw
    Benneboom.nl -  Magento 2 webshop
  • FC-Educatie
    Succesvol extranet voor GGZ Friesland
    Veilig Verkeer Nederland
    Novema TV
  • Almere College
    Wind Groep
    Stichting DBF
    PéPé Snackservice
  • Revalidatie Friesland
    GGZ Friesland
    Engie
    De Friese Wouden
  • OSG Singelland
    Smoeltjes
    Filtersbestellen Magento webshop
  • Friesland College
    Afûk
    Limburgia
  • TsjechiëXperience -  Magento 2 webshop
    Olea Hof
    Mijneigenvlag.nl
    Mijnparfum.nl -  Magento 2 webshop
  • Wagenborg
    Balanza
    Holland webwinkel Magento webshop
    Online marketing voor SolidoMano
  • Rederij Doeksen
    Lely Consumables
    Nieuw websites Thomas Rap & Cargo Uitgeverijen
    Solar Systemen
  • Wieke Wonen
    Van Der Woude
    Stenden Hogeschool
    De Friese Wouden
  • Vernieuwde website GGZ
    Antonius Ziekenhuis
    Adwords & Google Shopping voor De Boer Dental
  • Koeplaats
    Zalmkoerier.nl Magento 2 webshop
    Google Adwords Campagne voor Verkoopjetruck.nl
    Sportstad
  • SmiLease
    Hajé
    Persbureau Ameland