Speaking News 1920X400px
Nieuws

Google stopt met Universal Analytics

12 juli 2022

Belangrijke wijzigingen m.b.t. Google Analytics. Google heeft aangekondigd dat de meest gebruikte versie, Universal Analytics, zal worden stopgezet. Én dat alle opgebouwde data zal verdwijnen. Wat houdt dit precies in en wat betekent dit voor jouw organisatie? Wij leggen het je uit.

Er is de laatste tijd veel te doen over Google Analytics. Waar het in enkele andere Europese landen stof doet opwaaien over de privacy, heeft Google nu aangekondigd afscheid te gaan nemen van Universal Analytics. Universal Analytics, versie 3 van Analytics, wordt al jarenlang ingezet als dé statistiekentool. De kans is dus groot dat ook jouw website of portaal hiervan gebruikmaakt.

1 juli 2023

Tot deze datum is het mogelijk om nog data te verzamelen met Universal Analytics. Daarna mag je de data nog enige tijd bekijken (ten minste 6 maanden), maar kun je geen nieuwe data meer verzamelen. Uiteindelijk zal het account, met alle historie in zich, compleet verdwijnen. Klinkt dat nog (te) ver weg? We adviseren je toch om direct aan de slag te gaan met Google Analytics 4, de laatste versie van Analytics. 

Wat is Google Analytics 4 (GA4)?

Waar de overgang van eerdere versies van Google Analytics niet heel omvangrijk waren, is dat nu wel het geval. GA4 verzamelt niet alleen op een heel andere manier bezoekersdata, maar presenteert dat ook heel anders. Universal en eerdere versies van Google Analytics vergaren bezoekersdata op basis van sessies. GA4 laat dit principe los en gebruikt interactiemomenten (events) als basisprincipe. In de praktijk betekent dit veel meer flexibiliteit bij het analyseren en tonen van de data. Zo kun je bijv. zelf een funnelrapport inrichten op basis van zelf gekozen interactiemomenten. Het betekent echter ook dat alle oude data niet meegenomen kunnen worden naar GA4.

Wat moet ik doen?

Het is verstandig zo snel mogelijk kennis te maken met Google Analytics 4. Door GA4 te implementeren in jouw website of portaal begin je alvast met het verzamelen van (nieuwe) bezoekersdata, dat behouden blijft na 2023/2024. Dat is dus jouw nieuwe vertrekpunt en geeft jou nu nog de mogelijkheden de data te vergelijken met je Universal statistieken. Het geeft jou de tijd om te wennen aan de nieuwe interface en de mogelijkheden van GA4.

  1. Implementeren Google Analytics 4
    Maak binnen je Google Analytics account een GA4 property aan en richt deze in met Google Tag Manager. Let daarbij ook op privacygevoelige instellingen en stem deze af op jouw cookiebanner oplossing.

  2. Configuratie GA4
    Zorg voor een goede basisinrichting. Bijv. het inrichten van de juiste conversiedoelen en het toewijzen van type verkeer op basis van IP-adressen. Dit geeft de mogelijkheid om te segmenteren op bijv. intern en extern verkeer. Gebruik je Google Ads? Vergeet dan niet deze te koppelen aan je GA4 property.

  3. Meetplan
    Door de flexibiliteit van GA4 is het mogelijk rapportages op maat te maken voor jouw organisatie. Denk aan user flows in kaart brengen tijdens aanmeld- of koopprocessen. Stel een meetplan op met je KPI's en wát je precies wilt meten. Met custom event tracking in Google Tag Manager kun je alle gewenste acties meetbaar maken. Richt je GA4 zodanig in dat dit gemeten kan worden via custom rapporten. Vergeet niet je custom events te registreren in GA4 als aangepaste dimensie.

  4. Universal Analytics aanhouden
    De data die je nu verzamelt via Universal, is in ieder geval voor de komende 12 maanden nog belangrijk. Op dit moment biedt GA4 nog niet alle rapportages en mogelijkheden die Universal biedt, waardoor het nuttig is dit zo lang mogelijk aan te houden. Zo kun je jouw huidige marketingmiddelen goed blijven monitoren en optimaliseren met de Universal Analytics bezoekersdata. Universal Analytics kan prima tegelijkertijd met GA4 data verzamelen.

  5. Rapportages opslaan
    Maak inzichtelijk welke data voor jouw organisatie belangrijk is en exporteer de rapportages uit jouw Universal Analytics weergave naar XLS en/of PDF. Zo kun je deze data archiveren en op ieder gewenst moment alsnog inzien. Denk aan verkeersbronnen en campagnes, maar ook bijv. combinaties met segmenten zoals apparaten, regio's, dagen/tijdstippen etc.

 

Hulp nodig met GA4?
De online marketeers van Speak helpen je graag met het overschakelen naar Google Analytics 4 en/of het inrichten van een meetplan op maat. Neem vandaag nog contact op!