Start vandaag nog met het realiseren van jouw ambities. Neem contact op voor een afspraak of laat hieronder je gegevens achter.
Belangrijke wijzigingen m.b.t. Google Analytics. Google heeft aangekondigd dat de meest gebruikte versie, Universal Analytics, zal worden stopgezet. Én dat alle opgebouwde data zal verdwijnen. Wat houdt dit precies in en wat betekent dit voor jouw organisatie? Wij leggen het je uit.
Er is de laatste tijd veel te doen over Google Analytics. Waar het in enkele andere Europese landen stof doet opwaaien over de privacy, heeft Google nu aangekondigd afscheid te gaan nemen van Universal Analytics. Universal Analytics, versie 3 van Analytics, wordt al jarenlang ingezet als dé statistiekentool. De kans is dus groot dat ook jouw website of portaal hiervan gebruikmaakt.
Tot deze datum is het mogelijk om nog data te verzamelen met Universal Analytics. Daarna mag je de data nog enige tijd bekijken (ten minste 6 maanden), maar kun je geen nieuwe data meer verzamelen. Uiteindelijk zal het account, met alle historie in zich, compleet verdwijnen. Klinkt dat nog (te) ver weg? We adviseren je toch om direct aan de slag te gaan met Google Analytics 4, de laatste versie van Analytics.
Waar de overgang van eerdere versies van Google Analytics niet heel omvangrijk waren, is dat nu wel het geval. GA4 verzamelt niet alleen op een heel andere manier bezoekersdata, maar presenteert dat ook heel anders. Universal en eerdere versies van Google Analytics vergaren bezoekersdata op basis van sessies. GA4 laat dit principe los en gebruikt interactiemomenten (events) als basisprincipe. In de praktijk betekent dit veel meer flexibiliteit bij het analyseren en tonen van de data. Zo kun je bijv. zelf een funnelrapport inrichten op basis van zelf gekozen interactiemomenten. Het betekent echter ook dat alle oude data niet meegenomen kunnen worden naar GA4.
Het is verstandig zo snel mogelijk te starten met Google Analytics 4. Door GA4 te implementeren in jouw website of portaal begin je alvast met het verzamelen van (nieuwe) bezoekersdata, dat behouden blijft na 2023/2024. Pas na enkele maanden heb je genoeg data in GA4 waardoor je die kunt vergelijken met je Universal statistieken. Dat is cruciaal om jouw strategie te kunnen bewaken en je marketinginspanningen te monitoren en toetsen op de juiste KPI's.
Hulp nodig met GA4?
De online marketeers van Speak helpen je graag met het overschakelen naar Google Analytics 4 en/of het inrichten van een meetplan op maat. Neem vandaag nog contact op!