Webshop beginnen? 6 Belangrijke vragen

Je zou graag een eigen webwinkel willen starten maar weet niet precies hoe? Geen nood! Wij hebben de belangrijkste vragen voor je op een rij gezet.

  • eigen webshop beginnen

1. Wat ga ik verkopen?

Bestaande organisaties hebben al productlijnen. Bedenk welke specifieke doelgroepen je kunt bedienen en stel hierop je productaanbod samen. Ben je particulier? Dan wil je producten verkopen waar je bekend mee bent of enthousiast over bent. Je kunt deze eerst zelf inkopen (voorraad). Een andere optie: bestellingen rechtstreeks door de fabrikant laten versturen zonder eigen voorraad (dropshipping).

2. Wie ben ik?

Een eigen, unieke identiteit is onmisbaar. Waar sta je als organisatie voor en wil je uitstralen? Koppel dit vervolgens aan een unieke merknaam. Tips voor een krachtige merknaam:

  • Is duidelijk uit te spreken en te schrijven.
  • Is kort genoeg om te kunnen onthouden.
  • Wordt niet gebruikt door concurrenten.
  • Is te registreren als domein (bij voorkeur .NL in Nederland).
     

3. Hoe onderscheid ik mij van concurrenten?

Succesvolle webwinkels blinken uit. Coolblue doet dat in goede servicevoorwaarden, Bol.com in productaanbod en Mediamarkt in lage prijzen. Wat wordt jouw wapen? Onderzoek concurrenten binnen je markt en kijk hoe zij zich profileren. Sta stil bij je eigen kennis, productaanbod en hoe jij je klanten beter kunt bedienen.
 

4. Hoe ga ik mijn producten presenteren?

Bedenk welke vragen en wensen spelen bij je klanten. Vertaal dit naar een zorgvuldige en zo volledig mogelijke productomschrijving. Benoem de voordelen en maak gebruik van duidelijke foto's van hoge kwaliteit. Sta ook stil bij up- en cross-selling: kun je nevenproducten erbij aanbieden en/of complete pakketten? Dit kan zeer prettig zijn voor klanten én voor jouw omzet.

  • Geef alle productspecificaties op
  • Toon praktische informatie
  • Geef voor- en nadelen
  • Gebruik afbeeldingen van hoge kwaliteit
  • Toon alternatieve en verwante producten
  • Plaats productvideo’s
     

5. Waar moet ik op letten bij de bouw van de webshop?

  • magento webshop maken

Webshop platform (CMS)
Verdiep je goed in de verschillende platformen en houdt je uiteindelijke doel in het achterhoofd. Is producten verkopen het hoofddoel en wil je hierin groeien en onafhankelijk blijven? Dan is een webshop op basis van Magento aan te raden. Dit is wereldwijd het meest gebruikte platform voor e-commerce. Het bevat enorm veel basisfunctionaliteiten, is op maat uitbreidbaar, schaalbaar, open source en is/blijft na de bouw eigendom van jou.

Prettig in gebruik
Een gebruikersvriendelijke webshop helpt jou meer te verkopen. De klant moet zo eenvoudig en snel mogelijk door het aanbod kunnen bladeren en te kunnen bestellen. Zoekfilters, een effectieve zoekmachine, responsive design (geschikt voor smartphone en tablet) en snelle laadtijden dragen hieraan bij.

  • webwinkel starten tips

Professionele uitstraling
Het webdesign en de huisstijl spelen hierin een belangrijke rol. Oogt jouw webwinkel professioneel en betrouwbaar? Klopt de uitstraling met je merk en doelgroep? Ook de content moet kloppen: voorkom spelfouten en gebruik product- en sfeerafbeeldingen van goede kwaliteit. Andere belangrijke hulpmiddelen:

  • Vermeld adres- en contactgegevens
  • Verzamel klantreviews
  • Aansluiten bij Webshop/Webwinkel Keurmerk of Thuiswinkel waarborg
  • SSL certificaat (beveiligde verbinding)
     

6. Hoe krijg ik (meer) klanten?

Je kunt gokken op een toevallige (online) voorbijganger, maar dit is niet de meest vruchtbare strategie. Reclame maken voor je webshop doe je door middel van online marketing. Je merk moet bekend gemaakt worden en jouw webwinkel moet gevonden worden op de momenten dat koopgerichte klanten naar jouw producten op zoek zijn. Daarvoor kun je kanalen inzetten, waarbij een mix in de praktijk zorgt voor de beste resultaten. 

Gratis middelen waarmee je zelf aan de slag kunt:

  • Bloggen over producten, acties en gerelateerde thema's/onderwerpen
  • Social media accounts aanmaken en berichten plaatsen
  • Nieuwsbrieven versturen
  • Zoekmachine-optimalisatie

Onmisbare betaalde kanalen:

  • Adverteren via zoekmachines (bijv. AdWords en Bing Ads)
  • Google Shopping campagnes
  • Adverteren via social media
  • Remarketing campagnes
  • Aanvullende verkoopkanalen zoals Bol.com en Marktplaats
     

Tot slot

Heb je nog andere vraagstukken rond het starten van je eigen webwinkel? Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek. Wij geven je graag inzage in de mogelijkheden en helpen je op weg met je strategie, technische vraagstukken en adviseren je graag over de online marketing. 

Cases
  • Friesland College
    Mijneigenvlag.nl
    Olea Hof
  • Mokobouw
    Wagenborg
    Ambulancezorg Groningen
  • GGZ Friesland
    Werktijd Uitzendburo
    Noorderpoortcollege
    Centrum voor Specialistische Farmacie
  • Stenden Hogeschool
    Nij Smellinghe
    PéPé Snackservice
    Rederij Doeksen
  • Bibliotheek Kennemerwaard
    Balanza
    NHL Hogeschool
    SmiLease
  • GGZ Friesland
    OSG Singelland
    Vernieuwde website GGZ
    ROC Friese Poort
  • Veilig Verkeer Nederland
    Olea Hof
    Nieuw websites Thomas Rap & Cargo Uitgeverijen
    Adwords & Google Shopping voor De Boer Dental
  • Wordpress website voor Mavasol
    Stichting DBF
    Biddle
    Magento webshop Hout en Bouwmaterialen
  • Limburgia
    NHL Hogeschool
    Kramp
    Hajé
  • Antonius Ziekenhuis
    De Friese Wouden
    Filtersbestellen Magento webshop
    Van Der Woude
  • Lely Consumables
    Wind Groep
    Revalidatie Friesland
  • Novema TV
    Engie
    Holland webwinkel Magento webshop
    Beweging 3.0
  • Wieke Wonen
    FC-Educatie
    Solar Systemen
    Dam Beton sierbestrating Magento webshop
  • Beregeningsspecilast Magento webshop
    Sportstad
    Afûk
    De Beier
  • Google Adwords Campagne voor Verkoopjetruck.nl
    De Friese Wouden
    Persbureau Ameland
  • VCD
    Magento webshop Misenta
    Pansite Nederland Magento webshop
    Magento webshop met kassa- en voorraadkoppeling  Steenwijk Schoenen
  • Almere College
    Bacardi Nederland
    Smoeltjes
    Intersport de Leeuw
  • Online marketing voor SolidoMano