Webshop beginnen? 6 Belangrijke vragen

Je zou graag een eigen webwinkel willen starten maar weet niet precies hoe? Geen nood! Wij hebben de belangrijkste vragen voor je op een rij gezet.

1. Wat ga ik verkopen?

Bestaande organisaties hebben al productlijnen. Bedenk welke specifieke doelgroepen je kunt bedienen en stel hierop je productaanbod samen. Ben je particulier? Dan wil je producten verkopen waar je bekend mee bent of enthousiast over bent. Je kunt deze eerst zelf inkopen (voorraad). Een andere optie: bestellingen rechtstreeks door de fabrikant laten versturen zonder eigen voorraad (dropshipping).

2. Wie ben ik?

Een eigen, unieke identiteit is onmisbaar. Waar sta je als organisatie voor en wil je uitstralen? Koppel dit vervolgens aan een unieke merknaam. Tips voor een krachtige merknaam:

  • Is duidelijk uit te spreken en te schrijven.
  • Is kort genoeg om te kunnen onthouden.
  • Wordt niet gebruikt door concurrenten.
  • Is te registreren als domein (bij voorkeur .NL in Nederland).

3. Hoe onderscheid ik mij van concurrenten?

Succesvolle webwinkels blinken uit. Coolblue doet dat in goede servicevoorwaarden, Bol.com in productaanbod en Mediamarkt in lage prijzen. Wat wordt jouw wapen? Onderzoek concurrenten binnen je markt en kijk hoe zij zich profileren. Sta stil bij je eigen kennis, productaanbod en hoe jij je klanten beter kunt bedienen.

4. Hoe ga ik mijn producten presenteren?

Bedenk welke vragen en wensen spelen bij je klanten. Vertaal dit naar een zorgvuldige en zo volledig mogelijke productomschrijving. Benoem de voordelen en maak gebruik van duidelijke foto's van hoge kwaliteit. Sta ook stil bij up- en cross-selling: kun je nevenproducten erbij aanbieden en/of complete pakketten? Dit kan zeer prettig zijn voor klanten én voor jouw omzet.

  • Geef alle productspecificaties op
  • Toon praktische informatie
  • Geef voor- en nadelen
  • Gebruik afbeeldingen van hoge kwaliteit
  • Toon alternatieve en verwante producten
  • Plaats productvideo’s

5. Waar moet ik op letten bij de bouw van de webshop?

Webshop platform (CMS)
Verdiep je goed in de verschillende platformen en houdt je uiteindelijke doel in het achterhoofd. Is producten verkopen het hoofddoel en wil je hierin groeien en onafhankelijk blijven? Dan is een webshop op basis van Magento aan te raden. Dit is wereldwijd het meest gebruikte platform voor e-commerce. Het bevat enorm veel basisfunctionaliteiten, is op maat uitbreidbaar, schaalbaar, open source en is/blijft na de bouw eigendom van jou.

Prettig in gebruik
Een gebruikersvriendelijke webshop helpt jou meer te verkopen. De klant moet zo eenvoudig en snel mogelijk door het aanbod kunnen bladeren en te kunnen bestellen. Zoekfilters, een effectieve zoekmachine, responsive design (geschikt voor smartphone en tablet) en snelle laadtijden dragen hieraan bij.

Professionele uitstraling
Het webdesign en de huisstijl spelen hierin een belangrijke rol. Oogt jouw webwinkel professioneel en betrouwbaar? Klopt de uitstraling met je merk en doelgroep? Ook de content moet kloppen: voorkom spelfouten en gebruik product- en sfeerafbeeldingen van goede kwaliteit. Andere belangrijke hulpmiddelen:

  • Vermeld adres- en contactgegevens
  • Verzamel klantreviews
  • Aansluiten bij Webshop/Webwinkel Keurmerk of Thuiswinkel waarborg
  • SSL certificaat (beveiligde verbinding)

6. Hoe krijg ik (meer) klanten?

Je kunt gokken op een toevallige (online) voorbijganger, maar dit is niet de meest vruchtbare strategie. Reclame maken voor je webshop doe je door middel van online marketing. Je merk moet bekend gemaakt worden en jouw webwinkel moet gevonden worden op de momenten dat koopgerichte klanten naar jouw producten op zoek zijn. Daarvoor kun je kanalen inzetten, waarbij een mix in de praktijk zorgt voor de beste resultaten. 

Gratis middelen waarmee je zelf aan de slag kunt:

  • Bloggen over producten, acties en gerelateerde thema's/onderwerpen
  • Social media accounts aanmaken en berichten plaatsen
  • Nieuwsbrieven versturen
  • Zoekmachine-optimalisatie

Onmisbare betaalde kanalen:

  • Adverteren via zoekmachines (bijv. AdWords en Bing Ads)
  • Google Shopping campagnes
  • Adverteren via social media
  • Remarketing campagnes
  • Aanvullende verkoopkanalen zoals Bol.com en Marktplaats

Tot slot

Heb je nog andere vraagstukken rond het starten van je eigen webwinkel? Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek. Wij geven je graag inzage in de mogelijkheden en helpen je op weg met je strategie, technische vraagstukken en adviseren je graag over de online marketing