Adverteren op je merknaam - 5 goede redenen

Online adverteren met Google Ads (voorheen AdWords) is één van de meest doeltreffende manieren om je doelgroep te bereiken. Speak krijgt vaak de vraag of het zinvol is op je eigen merknaam te adverteren. Immers: je staat organisch (in de gratis resultaten) toch al op één in Google? Een interessant vraagstuk die we als Google-gekwalificeerd internetmarketingbureau graag met je willen delen.

Ik sta al bovenaan op mijn merknaam. En nu?

Je verwacht dat iedere bezoeker die naar je bedrijf zoekt ook op je website terechtkomt. Zij zoeken expliciet naar je bedrijf om bijvoorbeeld contact op te nemen. Maar klikt ook daadwerkelijk iedere bezoeker op jouw resultaat?

Nee.

Wat blijkt? 65-80% klikt op je organische resultaat. De rest van de zoekenden vindt alsnog de weg naar een andere website, vaak een concurrent met hetzelfde aanbod. Zo verlies je onbewust potentiële klanten.

Zichtbaar via organisch EN advertenties

Speak heeft voor veel bedrijven een merknaam-campagne ingericht in Google Ads. Zij zijn hiermee 2x zichtbaar in Google. De resultaten? Uit de cijfers blijkt dat nu in totaliteit 85-95% klikt op de merknaam. 

Kortom: adverteren op merknaam? Doen!

Duidelijk zichtbaar zijn in zowel de organische zoekresultaten als advertenties levert dus 15 tot 30% meer klikken op. Alle voordelen op een rijtje:

  • Voorkomt klikken naar concurrenten. Concurrenten worden minder goed zichtbaar en ontvangen minder klikken op je merknaam. Hiermee voorkom je klantverlies aan concurrenten. 
  • Meer prospects. Personen die zoeken op je merknaam zijn in de praktijk zeer doelgerichte bezoekers met een hoog conversiepercentage. Deze wil je niet laten liggen!
  • Een betere uitstraling. Uit studies blijkt het een psychologisch effect te hebben: je merk komt professioneler en betrouwbaarder over als je vaker in beeld komt.
  • Jij bepaalt de boodschap. Met advertenties kun je je boodschap per direct wijzigen. Bijvoorbeeld om bepaalde acties of aanbiedingen onder de aandacht te brengen. En je kunt je telefoonnummer tonen, je locatie(s) en andere extra toevoegingen.
  • Advertentiekosten zijn laag. Klikkosten op eigen merknaam zijn erg laag: al vanaf € 0,01 per klik. Daarnaast heeft dit positieve effecten op je andere Google Ads campagnes.

Meer weten?

Speak adviseert je graag hoe jouw bedrijf meer potentiële klanten bereikt. Maak vrijblijvend een afspraak voor advies over Google Ads en online marketing!