Start vandaag nog met het realiseren van jouw ambities. Neem contact op voor een afspraak of laat hieronder je gegevens achter.
Je zou graag een eigen webwinkel willen starten maar weet niet precies hoe? Geen nood! Wij hebben de belangrijkste vragen voor je op een rij gezet.
Bestaande organisaties hebben al productlijnen. Bedenk welke specifieke doelgroepen je kunt bedienen en stel hierop je productaanbod samen. Ben je particulier? Dan wil je producten verkopen waar je bekend mee bent of enthousiast over bent. Je kunt deze eerst zelf inkopen (voorraad). Een andere optie: bestellingen rechtstreeks door de fabrikant laten versturen zonder eigen voorraad (dropshipping).
Een eigen, unieke identiteit is onmisbaar. Waar sta je als organisatie voor en wil je uitstralen? Koppel dit vervolgens aan een unieke merknaam. Tips voor een krachtige merknaam:
Succesvolle webwinkels blinken uit. Coolblue doet dat in goede servicevoorwaarden, Bol.com in productaanbod en Mediamarkt in lage prijzen. Wat wordt jouw wapen? Onderzoek concurrenten binnen je markt en kijk hoe zij zich profileren. Sta stil bij je eigen kennis, productaanbod en hoe jij je klanten beter kunt bedienen.
Bedenk welke vragen en wensen spelen bij je klanten. Vertaal dit naar een zorgvuldige en zo volledig mogelijke productomschrijving. Benoem de voordelen en maak gebruik van duidelijke foto's van hoge kwaliteit. Sta ook stil bij up- en cross-selling: kun je nevenproducten erbij aanbieden en/of complete pakketten? Dit kan zeer prettig zijn voor klanten én voor jouw omzet.
Webshop platform (CMS)
Verdiep je goed in de verschillende platformen en houdt je uiteindelijke doel in het achterhoofd. Is producten verkopen het hoofddoel en wil je hierin groeien en onafhankelijk blijven? Dan is een webshop op basis van Magento aan te raden. Dit is wereldwijd het meest gebruikte platform voor e-commerce. Het bevat enorm veel basisfunctionaliteiten, is op maat uitbreidbaar, schaalbaar, open source en is/blijft na de bouw eigendom van jou.
Prettig in gebruik
Een gebruikersvriendelijke webshop helpt jou meer te verkopen. De klant moet zo eenvoudig en snel mogelijk door het aanbod kunnen bladeren en te kunnen bestellen. Zoekfilters, een effectieve zoekmachine, responsive design (geschikt voor smartphone en tablet) en snelle laadtijden dragen hieraan bij.
Professionele uitstraling
Het webdesign en de huisstijl spelen hierin een belangrijke rol. Oogt jouw webwinkel professioneel en betrouwbaar? Klopt de uitstraling met je merk en doelgroep? Ook de content moet kloppen: voorkom spelfouten en gebruik product- en sfeerafbeeldingen van goede kwaliteit. Andere belangrijke hulpmiddelen:
Je kunt gokken op een toevallige (online) voorbijganger, maar dit is niet de meest vruchtbare strategie. Reclame maken voor je webshop doe je door middel van online marketing. Je merk moet bekend gemaakt worden en jouw webwinkel moet gevonden worden op de momenten dat koopgerichte klanten naar jouw producten op zoek zijn. Daarvoor kun je kanalen inzetten, waarbij een mix in de praktijk zorgt voor de beste resultaten.
Gratis middelen waarmee je zelf aan de slag kunt:
Onmisbare betaalde kanalen:
Heb je nog andere vraagstukken rond het starten van je eigen webwinkel? Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek. Wij geven je graag inzage in de mogelijkheden en helpen je op weg met je strategie, technische vraagstukken en adviseren je graag over de online marketing.