7 Tips voor een succesvolle webshop

De omzet van webwinkels groeide eind 2016 met 25% ten opzichte van het jaar ervoor. Verkopen via internet is niet meer weg te denken voor ondernemers, MKB en (multi)nationals. Hoe kun jij een webshop tot een succes maken? Wij geven je 7 tips.

 

1. Een eigen identiteit

Zorg voor een unieke naam van je online winkel, eentje die gemakkelijk te onthouden is en waarbij een passend domein beschikbaar is. Een herkenbaar logo en huisstijl die aansluit op je productaanbod is natuurlijk belangrijk. Sta ook vooral stil bij je kernwaarden: waarom bestaat je webshop, wat ga je precies waarmaken voor je doelgroep en waarin ben jij sterker dan jouw concurrenten?

2. Kies het juiste E-commerce platform

Je webshop kost de nodige tijd en moeite, bijvoorbeeld met het vullen van het gehele productaanbod. Je wilt dan ook niet binnen no-time dit allemaal weer opnieuw moeten doen. Magento, wereldwijd het meest gebruikte E-commerce CMS,  is een krachtig platform die jou nu en in de toekomst alle vrijheid geeft in ontwerp, functionaliteit en koppelingen.

3. Ga voor gebruikersvriendelijkheid

Een gebruikersvriendelijke webshop helpt je meer verkopen doordat minder kopers afhaken. Zoekfilters, een effectieve zoekmachine, goede werking op mobiele apparaten, snelle laadtijden en veel betaalmogelijkheden aanbieden zijn hier krachtige voorbeelden van. Maar denk ook aan opkomende technieken als chatbots en inloggen via social media of iDIN, een nieuwe dienst van de banken waarmee consumenten zich bij andere organisaties online kunnen identificeren.

4. Hanteer een hoog serviceniveau

Een goede productprijs is essentieel. Maar ook met goede servicevoorwaarden kun je je onderscheiden. Wees duidelijk over je voorwaarden. Gratis verzending, gratis retourneren en snelle levertijden werken erg effectief voor meer verkopen. Bang voor hoge kosten en vele retourzendingen? Uit onderzoek blijkt dat het verhogen van de bedenktijd om te retourneren (bijv. van 14 naar 100 dagen) juist leidt tot minder retourneringen!

5. Geef zoveel mogelijk productinformatie

Wees zo volledig mogelijk bij het informeren van bezoekers over je producten. Des te meer informatie je verstrekt, des te beter de verwachting klopt van de koper. Het resultaat: meer verkopen en juist minder retourneringen.

 

Onze tips:

  • Geef alle productspecificaties op
  • Toon praktische informatie over het product
  • Toon voor- en nadelen
  • Plaats duidelijke afbeeldingen van goede kwaliteit
  • Toon bijbehorende en alternatieve producten
  • Plaats een productvideo

6. Verzamel klantreviews

Lees jij klantreviews bij het kopen van een product online? Klantbeoordelingen laten bezoekers direct weten dat je tevreden klanten hebt waardoor je gezien wordt als een betrouwbare partij. Bang voor negatieve reacties? Niet nodig! Iedere webwinkel krijgt wel eens een negatieve reactie en dit wordt juist door kopers gezien als betrouwbaar. Speak is reseller van KiyOh, een volautomatisch reviewsysteem voor je webshop.

 

Andere tips voor een betrouwbare uitstraling:

  • Adres- en contactgegevens vermelden
  • Thuiswinkel Waarborg of Webwinkel keurmerk
  • SSL certificaat

7. Vergeet online marketing niet

Net als een fysieke winkel heb je bezoekers nodig om überhaupt te kunnen verkopen. Met online marketing zorg je ervoor dat online kopers je webshop kunnen vinden en je naamsbekendheid beter wordt. Cruciale middelen voor je webshop zijn:

  • Google AdWords en Shopping campagnes
  • Remarketing
  • Zoekmachine-optimalisatie
  • Social media
  • Nieuwsbrieven
  • Loyaliteitsprogramma’s
  • Aanvullende verkoopkanalen, bijv. een koppeling met Bol.com

Speak heeft Google gecertificeerde online marketeers in dienst. Heb je een vraag of wil je ondersteuning met je promotie? Laat het ons weten!

Tot slot

Nieuwe technieken, veranderingen in vraag- en aanbod, concurrentie en andere ontwikkelingen houden je constant bezig als webshop eigenaar. Het is dan ook niet gek dat je soms het overzicht kwijtraakt. Wij helpen je daarom graag bij het toetsen van je webshop aan de huidige trends, bijvoorbeeld met een online marketing analyse. Of wil je sparren over een nieuwe webshop? Neem contact op voor een vrijblijvend adviesgesprek.