Nieuwe Google Analytics update: de gebruiker centraal

Google Analytics heeft de afgelopen jaren veel nieuwe functies en rapporten toegevoegd. Met deze toevoegingen wil Google het gebruik van Analytics vereenvoudigen. De meest recente update die Google op dit gebied heeft doorgevoerd, biedt je meer inzicht in de bezoekers van je website: wie zijn de personen die je website bezoeken? In dit artikel bespreken we nieuwe mogelijkheden en hoe je er optimaal gebruik van kunt maken. 

  • gebruikers meten in google analytics

Beta rapporten

Voorafgaand aan de update heeft Google reeds al twee beta rapporten geïntroduceerd die je een gedetailleerder inzicht geven in de doelgroep:

  • Het Lifetime value rapport:
    Dit rapport geeft weer wat een bezoeker jou aan omzet heeft gebracht, in de tijd dat hij/zij klant is;
  • Het Cohort analyse rapport:
    Een weergave van de door jou geselecteerde groepen van personen die in een bepaalde tijd een specifiek doel hebben behaald.

Naast bovenstaande beta rapporten heeft Google de volgende aanpassingen doorgevoerd.Let op: het gaat om aanpassingen in het tabblad Doelgroep.

  • Google Analytics Sessies & Gebruikers

1. De gebruiker centraal

Voorheen was sessies (het aantal bezoeken dat plaatsvindt op je website) de eerste metriek die je zag in de standaardrapporten. Sinds de update is dit nu veranderd naar ‘Gebruikers’ (Alle bezoekers op je website. Herhalingsbezoeken tellen niet mee in deze berekening). De focus van de rapporten verschuift hiermee van bezoeken naar bezoekers. Een positieve wijziging, want met gebruikers als metriek kun je de betrokkenheid van de bezoekers op je website beter analyseren. Met name de bezoekers die meerdere sessies op één dag hebben. De sessies blijven overigens zichtbaar: ze schuiven simpelweg een stukje op.

Voordeel:
Je ziet in één opslag of een groot gedeelte van je bezoekers meerdere malen per dag/week/mand op je site komen.

Uitvoering:
Beheer > Property > Property-instellingen > Gebruikersstatistiek inschakelen in rapporten  > selecteer de optie ‘aan’.

  • Google Analytics Gebruikersstatistieken

2. Doelgroepenrapport

Doelgroepen aanmaken was altijd al mogelijk, maar sinds de update is het eenvoudiger geworden om deze doelgroepen ook terug te zien en te analyseren in Google Analytics. Deze wijziging is zeker een verbetering voor het gebruik van Google Analytics. Het maakt het gemakkelijk om een doelgroep en elkaar te zetten en om te kijken hoe deze groep presteert.

Voordeel:
Het nieuwe doelgroepenrapport scheelt kliks en tijd. Zeker wanneer je verschillende doelgroepen met elkaar wilt vergelijken. Je ziet de groepen in het vernieuwde rapport namelijk onder elkaar, waardoor je de prestaties van een gebruikersgroep kunt zien ten opzichte van een andere gebruikersgroep.  

Uitvoering
Een doelgroep maak je aan door de volgende handelingen uit te voeren: Beheer > Property > Doelgroepdefinities > doelgroepen
Nieuwe doelgroep rapporten gebruiken: Property-instellingen >Advertentiefuncties > Rapporten over demografische en interessecategorieën inschakelen > aan.

3. Vernieuwde gebruikersanalyse

Voorheen was in het rapport ‘Gebruiksanalyse’ al op gebruikersniveau zichtbaar hoe vaak een gebruiker je website bezocht(sessies), hoe lang een sessie duurde en welk apparaat de bezoeker gebruikte. Bij de vernieuwde Google Analytics worden ook nieuwe metriek en dimensies over de lifetime value van de bezoeker hieraan toegevoegd. Een overzichtelijke toevoeging.

Voordeel
Met deze handige toevoeging krijg je een heel specifiek beeld van hoe vaak een bezoeker bijvoorbeeld is langsgekomen voor hij of zij converteerde. Je hoeft dit bovendien niet elke keer opnieuw handmatig toe te voegen en aan te passen, het wordt standaard weergegeven.

Uitvoering:
Rapporten > Doelgroep > gebruikersanalyse

  • Google Analytics Lifetime Value

4. Conversie-waarschijnlijkheid

Deze wijziging wordt de komende weken zichtbaar op Google Analytics. Het gaat om de nieuwe metric, en waarschijnlijk ook rapport, ‘conversie-waarschijnlijkheid’. Dit nieuwe rapport zal worden weergegeven onder doelgroep > gedrag.  In het rapport laat Google zien hoe groot de kans is dat een sessie van een bezoeker tot een conversie leidt binnen de aankomende 30 dagen.

Google Analytics maakt hiervoor gebruik van machine learning om vanuit doelen en/of transacties uit het verleden te berekenen wat de waarschijnlijkheid is dat een gebruiker converteert.

Voordeel
De conversie-waarschijnlijkheid wordt weergegeven op een schaal van 1 tot 100, waarbij 1 het minst waarschijnlijke is dat deze groep iets koopt. De scores zijn opgedeeld in verschillende groepen, waarbij je per groep ziet hoeveel sessies er in die groep vallen. Daarnaast zie je hoeveel van deze sessies tot een conversie hebben geleid. Deze informatie kun je vervolgens gebruiken om een doelgroep te bepalen voor remarkting.

Voordeel
Deze functie is binnenkort beschikbaar binnen Google Analytics.
 

Speak

Tot zover de update over de nieuwe rapportages in Google Analytics.  Benieuwd naar hoe de nieuwe rapporten kunnen bijdragen aan het succes van jouw website of webshop? Of wil je meer weten over hoe je actiegerichte informatie uit Google Analytics haalt? Neem vrijblijvend contactmet ons op en ontdekt jouw kansen om te groeien met Google Analytics. 

Cases
  • GGZ Friesland
    Holland webwinkel Magento webshop
    Persbureau Ameland
  • Mokobouw
    Olea Hof
    ROC Friese Poort
    Wordpress website voor Mavasol
  • Google Adwords Campagne voor Verkoopjetruck.nl
    Sportstad
    Vernieuwde website GGZ
    Beweging 3.0
  • Bacardi Nederland
    Benneboom.nl -  Magento 2 webshop
    Smoeltjes
    PéPé Snackservice
  • Limburgia
    Noorderpoortcollege
    Rederij Doeksen
    Beregeningsspecilast Magento webshop
  • Engie
    NHL Hogeschool
    Wagenborg
    Solar Systemen
  • Online marketing voor SolidoMano
    Magento webshop met kassa- en voorraadkoppeling  Steenwijk Schoenen
    Mijneigenvlag.nl
  • Nieuw websites Thomas Rap & Cargo Uitgeverijen
    Nij Smellinghe
    Bibliotheek Kennemerwaard
  • SmiLease
    Mijnparfum.nl -  Magento 2 webshop
    FC-Educatie
    Revalidatie Friesland
  • TsjechiëXperience -  Magento 2 webshop
    Afûk
    Centrum voor Specialistische Farmacie
  • De Friese Wouden
    Olea Hof
    Stenden Hogeschool
  • Balanza
    Hajé
    Friesland College
    Intersport de Leeuw
  • Veilig Verkeer Nederland
    Van Der Woude
    OSG Singelland
    Biddle
  • Lely Consumables
    NHL Hogeschool
    Magento webshop Hout en Bouwmaterialen
    Antonius Ziekenhuis
  • Filtersbestellen Magento webshop
    Adwords & Google Shopping voor De Boer Dental
    SMST
    Dam Beton sierbestrating Magento webshop
  • Kramp
    GGZ Friesland
    Novema TV
    Pansite Nederland Magento webshop
  • Almere College
    Ambulancezorg Groningen
    De Beier
    Stichting DBF
  • De Friese Wouden
    Wieke Wonen
    VCD
    Zalmkoerier.nl Magento 2 webshop
  • Magento webshop Misenta
    Werktijd Uitzendburo
    Wind Groep